Niekiedy używa się pewnych pojęć zamiennie, ale nie jest to słuszne. Takie pomyłki sprawiają, że można wybrać dla siebie coś niewłaściwego. Kupuje się jakieś pieczywo i jest rozczarowanie. Wybiera się coś dla zdrowia, a ten produkt szkodzi. Ktoś, kto nie ma wiedzy na temat zdrowego odżywiania, może mylić chleb razowy z ciemnym. Utożsamiany jest on też z żytnim. Każde z tych pojęć ma inne znaczenie.

Chleb razowy a pieczywo żytnie

Pieczywo razowe wypiekane jest z mąki razowej, czyli mąki z pełnego przemiału. Ziarna na taką mąkę mielone są tylko raz. Jest ona grubsza i ciemniejsza od tej, które została drobno zmielona. Tradycyjnie chleb robi się na zakwasie. Jeśli używa się do niego mąki żytniej, to chleb razowy jest jednocześnie i żytnim. Nie musi jednak tak być. Razową, czyli grubo zmieloną, może być i mąka pszenna. Pieczywo razowe może być zrobione z mieszanki mąki pszennej i żytniej. Mąka żytnia nie zawsze jest razową. Tą też można zmielić drobno, jak i pszenną.

Czy każde ciemne pieczywo to razowe?

Każdy chleb razowy jest jednocześnie ciemnym, ale nie każde ciemne pieczywo to i razowe. Ciemne zabarwienie może wynikać z różnych przyczyn. Pojawia się, jeśli użyto mąki razowej. Może się też pojawić, jeśli użyto barwnika. W tej drugiej sytuacji nie jest to ani pieczywo razowe, ani zdrowy produkt. Pewną wskazówką co do tego, czy jest to chleb razowy, jest jego waga. Jest cięższy niż biały. Nie jest to produkt pulchny. Pulchne, lekkie ciemne pieczywo na pewno nie jest razowym. W razie wątpliwości warto spojrzeć na skład podany na pieczywie.

Który chleb jest najzdrowszy?

Lepsze dla zdrowia jest pieczywo razowe niż białe. Drobno zmielona mąka jest dokładnie oczyszczona. Wytwarzając ją, traci się sporo cennej zawartości. Warto wybierać chleb razowy, ponieważ ma:

  • więcej błonnika,
  • witaminy,
  • sporo składników mineralnych,
  • niższy indeks glikemiczny.

Każde razowe pieczywo jest dobre. Może być żytnie lub pszenne. Ważne, by nie było w nim sztucznych dodatków np. dodających kolor. Im krótsza lista składników na chlebie, tym lepiej. Najzdrowszy jest chleb naturalny i razowy. To ogólna reguła, bo uwzględnić też trzeba stan zdrowia kogoś, kto szuka dla siebie dobrego pieczywa. Czasem lepsze będzie białe, bo łagodniejsze. Niektóre osoby muszą wykluczyć pieczywo pszenne, więc tylko żytnie razowe jest odpowiednie. Przy uczuleniu na gluten żadne z wymienionych nie jest dobre.

Dla większości osób chleb razowy to świetny wybór dla zdrowia. Pomoże zadbać, by w organizmie nie zabrakło cennych składników. Wybierając taki chleb, nie patrzy się tylko na kolor, ale głównie na skład. Musi być w nim mąka razowa.

Bakery obraz autorstwa azerbaijan_stockers - www.freepik.com